Betere dienstverlening aan Rotterdammers in de bijstand

De dienstverlening aan Rotterdammers in de bijstand wordt verbeterd. Op deze manier wil de gemeente meer mensen kansen bieden op een baan en mensen met een bijstandsuitkering laten profiteren van de economische groei.

Rotterdammers in de bijstand

Een eerste stap in een betere dienstverlening is door begrijpelijkere en toegankelijkere brieven te gaan opstellen. Ook zal de gemeente meer Rotterdammers actief bellen bij besluiten die invloed hebben op het inkomen, terugdringen van de papieren rompslomp. Ook zal Rotterdam voortaan soepeler omgaan met de inspanningsperiode voor jongeren.

Mensenwerk

Al deze acties maken deel uit van het nieuwe beleidskader ‘Mensenwerk’ dat het college deze week heeft aangeboden aan de gemeenteraad. Het is de bedoeling dat Rotterdammers zo snel mogelijk gaan merken dat er beter naar hen gekeken en geluisterd wordt. Persoonlijke aandacht en maatwerk wordt de aanpak in plaats van one-size-fits all .

Uitkering aanvragen

Bij de aanvraag van een uitkering wordt beter naar de mens achter de werkzoekende gekeken en naar wat er in iemands leven speelt. Ook is belangrijk dat problemen worden opgelost, zoals bijvoorbeeld het wegwerken van schulden. In het nieuwe beleidskader Mensenwerk staat een overzicht van alle andere inspanningen van Rotterdam om meer Rotterdammers in de bijstand aan een baan te helpen.

Rotterdammers in de bijstand
Mensenwerk moet meer Rotterdammers uit de bijstand krijgen. Bron afbeelding: Needpix

Goede matches

Het gaat erom om de mensen beter te leren kennen, want alleen dan kunnen er goede matches gemaakt worden en kunnen mensen duurzaam aan het werk worden geholpen. Op dit moment zijn telt de stad iets minder dan 35.000 Rotterdammers in de bijstand en met deze nieuwe aanpak hoopt de gemeente dit aantal in 2022 terug te dringen tot 30.000.

Bronnen: Havenloods, Rotterdam.nl, WOS

close

Wil je het laatste nieuws van Bijstandsblues.nl ontvangen? Meld je dan hieronder aan.

Deel dit bericht:

Plaats een reactie