Klacht over cameratoezicht bij gesprekken met bijstandsgerechtigden

De FNV stelde cameratoezicht bij gesprekken met bijstandsgerechtigden door de gemeente Dronten aan de kaak. De vakbond diende een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het schenden van privacy. De AP neemt de klacht niet in behandeling. Er is onvoldoende personeel is om alle klachten die binnenkomen te onderzoeken. De gemeente Dronten is volgens de privacywaakhond al gestopt met het maken van de opnames.


Cameratoezicht

Afgelopen september bleek dat de gemeente Dronten al ruim zeven jaar beeld- en geluidsopnamen maakte van gesprekken met bijstandsgerechtigden in spreekkamers op het gemeentehuis. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft vorige jaar november contact gehad met de gemeente Dronten, die daarop beloofde te stoppen met het maken van opnames en bovendien alle eerdere opnames te wissen. Afgelopen maart liet Dronten weten dat het cameratoezicht is stopgezet en dat de camera’s zullen worden verwijderd. Het feit dat de gemeente al is gestopt met de opnames, speelt mee in het besluit van de AP om niet verder op de klacht in te gaan.


Inbreuk is de privacy

Om vast te stellen of er daadwerkelijk inbreuk wordt gemaakt op de privacy van mensen in de bijstand, is nader onderzoek nodig. Volgens toenmalig minister Ollongren van Binnenlandse Zaken is het soms te rechtvaardigen dat gemeenten gesprekken met inwoners over uitkeringen filmen en zijn er soms bijzondere omstandigheden denkbaar waardoor het filmen en opnemen van zulke gesprekken toegestaan is. Volgens de gemeente werd vanwege verschillende geweldsincidenten besloten om filmopnames te maken. Dit ter bescherming van het personeel. Om dit onderzoeken heeft de AP op dit moment geen capaciteit.

Cameratoezicht

Wantrouwen

De FNV vindt het het zoveelste voorbeeld van stelselmatig wantrouwen jegens burgers met een uitkering. De FNV Vindt dat de gemeente Dronten moeten worden bestraft en dat de AP moet laten weten dat dit niet kan.’ Het is de derde klacht van de FNV die de AP niet in behandeling neemt. Volgens het laatste jaarverslag van de AP liggen er ongeveer 10.000 andere klachten die de toezichthouder niet in behandeling kan nemen wegens gebrek aan capaciteit.

Bronnen: Binnenlands Bestuur, FNV, Security.nl

Deel dit bericht:

Plaats een reactie